F.A.Q.
často kladené otázky
Otázka:
Mení sa postavenie národných a európskych noriem členských štátov
EÚ u nás ?
Odpoveď:
Postavenie národných noriem iných členských štátov EÚ zostáva
rovnaké ako doposiaľ, t.j. zostávajú národnými normami členského štátu. Vzhľadom
na dobrovoľné postavenie noriem vo všeobecnosti je vecou obchodnej zmluvy medzi
zákazníkom a odberateľom podľa akej normy sa dodanie výrobku alebo služby
uskutoční.
Normy členských štátov, ktoré boli
prevzaté do sústavy slovenských technických noriem ako STN majú postavenie
slovenskej technickej normy. Normy členských štátov preberajúce európske normy
EN majú postavenie oficiálnych verzií európskych noriem, ak boli prevzaté do
národnej sústavy v anglickom, nemeckom alebo francúzskom jazyku, alebo aj
prekladom do ich vlastného jazyka, ak takýto preklad bol notifikovaný Ústrednému
sekretariátu CENELEC pre elektrotechnické normy alebo Riadiacemu stredisku CEN v
prípade EN noriem vydaných v CEN.
V zmysle európskej legislatívy nijaká
členská krajina nesmie brániť voľnému pohybu tovaru. Výrobok vyrobený, vyskúšaný
a posúdený podľa slovenských technických noriem musia akceptovať v ktorejkoľvek
členskej krajine EÚ.
Otázka:
Podľa ktorých noriem sa certifikuje systém manažmentu kvality?
Odpoveď:
V decembri roku 2000 boli vydané oficiálne texty
noriem EN ISO 9000, 9001 a 9004. Tieto normy nahrádzajú normy EN ISO 9001, EN
ISO 9002, EN ISO 9003 a EN ISO 9001-1 z roku 1994 a EN ISO 8402 z roku 1995.
Platnosť starých noriem vypršala 15.12.2003. Súpis noriem:
Označenie STN |
Názov |
Označenie medzinárodné |
STN
EN ISO 9001:2001 |
Systémy manažmentu kvality – požiadavky |
EN
ISO 9001:2000 |
STN
EN ISO 9000:2001 |
Systémy manažmentu kvality – základy, zásady a slovník |
EN
ISO 9000:2000 |
STN
EN ISO 9004:2001 |
Systémy manažmentu kvality – Smernice pre zlepšovanie výkonnosti |
EN
ISO 9004:2000 |
STN
EN ISO 14001:1997 |
Systémy environmentálneho manažmentu – Špecifikácia s návodom pre jej
použitie |
EN
ISO 14001:1996 |
STN
EN ISO 19011:2003 |
Smernice pre auditovanie systému manažmentu kvality a/alebo
environmentálneho manažmentu |
EN
ISO 19011:2002 |
Otázka:
Platia ešte normy ON?
Odpoveď:
ON boli zrušené bývalým zákonom o normalizácii č. 142/1991 Zb. v znení
neskorších právnych úprav. Vzhľadom na ich technický obsah bolo odporúčané, aby
si ich vzali do gescie jednotlivé rezorty a využili ich obsah buď na
pretransformovanie na STN, prípadne do rezortných predpisov alebo aby ich
zrušili bez náhrady v období troch rokov od vydania zákona 142/1991 Zb. Toto
odporúčanie spolu so zoznamami noriem a rezortov bolo uverejnené vo Vestníku
ÚNMS SR č.2/1994.
Otázka:
V organizácii chceme zaviesť systém kvality podľa ISO 9000. Čo je
potrebné urobiť?
Odpoveď:
Organizácia musí vypracovať,
zdokumentovať, zaviesť systém manažérstva v súlade s požiadavkami medzinárodnej
normy ISO 9001:9000.
Je potrebné :
a)
identifikovať procesy v organizácii
b)
určiť postupnosť a interakciu týchto procesov
c)
určiť kritériá a metódy potrebné na zaistenie
efektívneho prevádzkovania a riadenia týchto procesov
d)
zaistiť dostupnosť zdrojov a informácií
nevyhnutných na zabezpečenie prevádzky a monitorovanie týchto procesov
e)
monitorovať, merať a analyzovať tieto procesy
f)
zaviesť činnosti nevyhnutné na dosiahnutie
plánovaných výsledkov a trvalého zlepšovania týchto procesov, v súlade
s požiadavkami tejto medzinárodnej normy
To znamená vypracovať :
-
dokumentáciu vyhlásenia politiky kvality a cieľov
kvality
-
príručku kvality
-
dokumentáciu postupov požadovaných touto
medzinárodnou normou
-
dokumenty potrebné v organizácii na zaistenie
efektívneho plánovania, prevádzky a riadenia jej procesov
-
záznamy vyžadované medzinárodnou normou
Spoločnosť DNConsulting Vám ponúka riešenie - zastreší vo Vašej firme proces
prípravy manažmentu kvality a dovedie Vás k získaniu certifikátu!
Otázka:
Aké sú požiadavky normy ISO 9001?
Odpoveď:
Normy ISO rady 9000 poskytujú užívateľom
možnosť neustále zlepšovať svoju výkonnosť tým, že sa sústreďujú na kľúčové
procesy v organizácii.
Nové poňatie manažmentu kvality kladie
dôraz na plnenie týchto základných cieľov:
-
Spokojnosť zákazníka
-
Optimalizácia podmienok pre kvalitné a efektívne činnosti
zamestnancov – motivácia pracovníkov k výkonnosti a formovanie ich
postojov a neustále vzdelávanie, zdokonaľovanie a využívanie ich
schopností pre zvyšovanie kvality produktu. Produktom je myslený výstup
z jedného procesu, ktorý je zároveň vstupom pre proces nasledujúci i konečný
výrobok, alebo služba smerujúca k zákazníkovi.
Návrat na začiatok stránky
|